Wirtualny pulpit lub pulpit w chmurze to usługa, z której zdarza mi się skorzystać od czasu do czasu. Mój pierwszy kontakt z tym rozwiązaniem był testem usługi Cloud Desktop jednej z europejskich firm. Już podczas kilkudniowego testu wymyśliłem kilka scenariuszy, w których takie rozwiązanie mogło by się przydać. Po jakimś czasie zacząłem posługiwać się tą technologią i stała się ona jednym z narzędzi jakie wykorzystuję na co dzień. Ale czym właściwie jest wirtualny pulpit?
Usługi określane jako: Cloud Desktop, Virtual Desktop, Desktop as a Service umożliwiają korzystanie z wirtualnego pulpitu. Są tą wirtualne stacje robocze z zainstalowanym systemem operacyjnym i dodatkowym oprogramowaniem, które pozwala nam uzyskać bezpieczny dostęp do jego ekranu z naszego lokalnego komputera. Udostępniany jest nam ekran (a właściwie pulpit) za pomocą specjalnej aplikacji a niektóre usługi umożliwiają korzystać z pulpitu za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej.
Amazon WorkSpaces – Desktop as a Service w chmurze AWS
Jednym z przykładów takiej usługi jest Amazon WorkSpaces. Uruchamiając usługę wybieramy, parametry serwera, RAM, opcjonalny hardware np. GPU, system operacyjny (Windows albo Linux) oraz określamy ile potrzebujemy wolnego miejsca na dysku. Bardzo przypomina to uruchamianie zwykłego serwera wirtualnego.

Na skrzynkę e-mail konkretny pracownik otrzymuje instrukcję jak połączyć się z naszym wirtualnym pulpitem. Należy w tym celu pobrać i uruchomić program Amazon WorkSpaces. Przy każdym uruchomieniu program pyta o login i hasło:

Po zalogowaniu widzimy pulpit naszego zdalnego komputera, którego możemy używać niemal tak jak naszej lokalnej maszyny.

Przypadki użycia Desktop as a Service
Amazon WorkSpaces sprawdzi się w każdej sytuacji, w której z jakiegoś powodu potrzebujemy zdalnego, zewnętrznego komputera o konkretnej konfiguracji. Odległa lokalizacja, wysokie parametry, bardzo szybkie łącze internetowe lub pojemna przestrzeń dyskowa przydaje się w codziennej pracy, hakowaniu i testowaniu. Typowe przypadki użycia wirtualnego pulpitu to:
- praca zdalna – firmowa stacja robocza może być dostępna z dowolnego urządzenia i miejsca,
- prace specjalistyczne – dostęp do konkretnych zasobów – komputera o dużej mocy obliczeniowej/GPU/pamięci łącza internetowego,
- omijanie ograniczeń geograficznych,
- bezpieczeństwo danych firmowych w urządzeniach pracowników (BYOD – Bring Your Own Device),
Ostatnio wykorzystałem zdalny pulpit do migrowania dość dużej witryny, której rozmiar plików przekraczał kilkaset gigabajtów. Na serwerze docelowym nie mogłem skorzystać z polecenia wget i w grę wchodziło ręczne pobranie przygotowanego archiwum i ręczne wysyłanie go na serwer docelowy. Nie mogłem zwlekać ze zleceniem a dodatkowo tymczasowo nie miałem dostępu do szybkiego łącza internetowego. Tak się składa, że wirtualne stacje robocze w AWS domyślnie dysponują bardzo szybkim łączem internetowym. Dzięki temu rozwiązaniu operacja trwała niecałą godzinę. Cały pulpit mogłem mieć zminimalizowany a w czasie migracji mogłem zająć się innymi pracami na lokalnym komputerze do którego miałem fizyczny dostęp.
Zalety Amazon WorkSpaces
- korzystna cena i rozliczanie według czasu użytkowania,
- autostop – zatrzymuje usługę w przypadku wylogowania co znacznie obniża koszt,
- możliwość dokładnego dostosowania parametrów pracy (procesor, RAM, GPU, HDD),
- szybkie łącze internetowe.
Wady Amazon WorkSpaces
- konieczność wykonywania stosunkowo częstych aktualizacji aplikacji Amazon WorkSpaces,
- logowanie może czasem trwać nawet 2 -3 minuty.
Alternatywne rozwiązania Cloud Desktop
Oczywiście, wirtualne pulpity w chmurze firmy AWS to nie jedyne rozwiązanie dostępne na rynku. Istnieje wiele rozwiązań Desktop as a Service:
- Apps4Rent,
- Azure Virtual Desktop,
- Citrix,
- Dizzion,
Podsumowanie
Dostęp do zdalnego pulpitu może być potrzebny w wielu różnych sytuacjach. Usługa Desktop as a Service zapewnia pewne, bezpieczne środowisko pracy, do którego można się zalogować z dowolnego miejsca na ziemi. Możliwość wykorzystania zainstalowanych aplikacji, systemu operacyjnego, konieczność skorzystania z konkretnych zasób hardwareowych czy chęć zabezpieczenia danych firmowych – to tylko niektóre scenariusze, w których wykorzystanie usługi pulpitu wirtualnego może się okazać bardzo opłacalne.
Odpowiedz lub skomentuj