Jeżeli chcielibyśmy stworzyć stronę internetową przeznaczoną na rynek Chiński, naturalnym odruchem będzie chęć zainstalowania jej na hostingu, który faktycznie znajduje się w Chinach kontynentalnych. Jest to spora przewaga o czym pisałem szerzej w artykule jak hosting wpływa na SEO. Jak już mieliśmy okazję się przekonać przy rejestracji domeny CN, postawienie strony w Chinach wiąże się z pewnymi dodatkowymi działaniami, o których warto wiedzieć.
Chińska gospodarka rozwija się w niesamowitym tempie i zarówno duże jak i małe firmy coraz częściej myślą o prowadzeniu biznesu czy promowaniu marki w tym miejscu. Od wielu lat, obecność firmy w Internecie jest czymś podstawowym bez czego większość ludzi zajmujących się marketingiem nie wyobraża sobie promowania firmy i produktów. Większość dużych marek od dawna ma chińskie wersje językowe stron lub posiada oddzielne strony dostosowane dla klientów z Państwa Środka.
Rejestracja ICP
Przed zainstalowaniem dowolnej strony internetowej w Chinach przedsiębiorstwa muszą najpierw złożyć wniosek o rejestrację dostawcy treści internetowych (ICP ang. Internet Content Provider). Rejestracją ICP zarządza MIIT (ang. Ministry of Industry and Information Technology) 中华人民共和国工业和信息化部 czyli Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chińskiej Republiki Ludowej – taki odpowiednik naszego Ministerstwa Cyfryzacji.
Posiadanie numeru ICP jest egzekwowane na poziomie hostingu – tzn. bez własnego ICP żadna firma zajmująca się hostingiem w Chinach nie może nam uruchomić strony – nie ważne czy jest to sklep, strona firmowa czy osobisty blog. Dodatkowo, każda uruchomiona strona musi wyświetlać ten numer w stopce strony.

Numer rejestracyjny zawiera jeden znak wskazujący na Chińską prowincję, w której wydano licencję, kategorię rejestracji ICP oraz numer. Istnieją trzy główne kategorie rejestracji ICP:
- ICP Filing,
- ICP Commercial License,
- EDI (Electronic Data Interchange)
ICP Filing
ICP Filing, znany w języku chińskim jako Bei’An, to pierwszy / podstawowy poziom rejestracji ICP. Licencja ta umożliwia posiadaczowi strony zainstalowanej na hostingu w Chinach kontynentalnych rozpowszechniać informacje. Przykładem może być strona firmowa z materiałami marketingowymi lub strona prywatna na której nie dochodzi do sprzedaży z bramkami płatności.
Licencja Komercyjna ICP
Więcej możliwości daje licencja komercyjna ICP Zheng. Pozwala sprzedawać towary i umożliwić elektroniczną płatność za pomocą bramki płatności (AliPay lub PayPal). Aby otrzymać komercyjną wersję ICP, najpierw trzeba złożyć wniosek o ICP Filing. Aby móc zarejestrować komercyjną wersję ICP trzeba mieć zarejestrowaną firmę w Chinach.
Licencja EDI
W ramach ciekawostki jeszcze wspomnę, że jest licencja EDI. Jest przeznaczona dla witryn na których wielu sprzedawców oferuje swoje usługi (np. portal aukcyjny, platforma e-commerce) a także dla branż szybko rozwijających się i stosunkowo trudnych do uregulowania np. pożyczki peer-to-peer, fintech. Firma jest oceniana pod kątem możliwości prowadzenia tego typu biznesu.
Niektóre branże np. związane z portalami informacyjnymi, edukacją, zdrowiem, kulturą i telewizją, usługami finansowymi potrzebują dodatkowych zgód odpowiednich agencji rządowych przed złożeniem wniosku o rejestrację ICP.
Wysyłanie wniosku o wydanie ICP jest dość złożonym procesem. Firmy zajmujące się hostingiem w Chinach pomagają lub doradzają klientom w tej kwestii.
Hosting strony w Chinach bez ICP
Z tego wszystkiego wynika, że aby móc bez problemu prowadzić stronę serwowaną w Chinach kontynentalnych trzeba mieć zarejestrowaną firmę w Chinach lub ubiegać się o podstawowe ICP jako obywatel. Czy istnieje jakiś kompromis?
Aby zapewnić szybkie działanie strony w Chinach nie trzeba akurat w tym miejscu umieszczać naszej strony. Tak jak wiele polskich stron jest serwowana we Frankfurcie lub Paryżu, w przypadku chińskiej strony też możemy wykorzystać lokalizacje pobliskie Chińskiej Republice Ludowej.
Zdecydowana większość firm, która posiada swoje strony internetowe przeznaczone dla użytkowników z Chin, korzysta z hostingu, który dysponuje centrum danych znajdującym się w Hongkongu lub Singapurze. To pozwala bez rejestrowania ICP zaprezentować swoją ofertę oraz rozwijać wizerunek marki w tym rejonie świata. Nasza stroną będzie bez problemu dostępna w Chinach pod warunkiem, że nie będziemy łamać prawa tego kraju. W przypadku naruszeń, nasza strona może być zbanowana i zablokowana przez Wielki Firewall Chiński (ang. Great Firewall).
Czym jest Wielki Firewall Chiński?
Tak samo jak Wielki Mur skutecznie chronił Chiny przed atakami najeźdźców, tak teraz Internet w Chinach jest otoczony przez szereg rozwiązań administracyjnych i technologicznych zaliczanych do Projektu Złotej Tarczy. Niektóre strony takie jak Google, Facebook, Twitter czy Wikipedia nie są dostępne w Chińskim Internecie. Technicznie, istnieją sposoby na ominięcie tej blokady ale to temat na osobny artykuł.

Na stronie https://www.comparitech.com/privacy-security-tools/blockedinchina/ można sprawdzić czy nasza strona jest dostępna w Chinach czy została zablokowana.

Jeżeli nie prowadzimy serwisu informacyjnego lub nie dotykamy kontrowersyjnych tematów, z naszą stroną wszystko będzie w porządku – będzie działać na równi z Chińskimi stronami. W Polsce i na tzw. zachodzie też istnieje cenzura Internetu ale na całkiem innych zasadach. Jest ona ukryta w regulaminach dostawców hostingu i platform społecznościowych. W naszym „wolnym internecie” też się blokuje strony tyle, że w innym trybie i na podstawie innych idei.
Popularne platformy z centrum danych w Azji
Większość największych dostawców hostingu i rozwiązań Chmurowych umożliwia uruchomienie strony w azjatyckich centrach danych:
- Amazon Web Services,
- Google Cloud,
- Microsoft Azure,
- Alibaba Cloud
Ten ostatni oferuje wsparcie w przypadku chęci rejestracji numeru ICP.
Podsumowanie
Uruchomienie strony bezpośrednio w Chinach wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu procedur, które mogą zniechęcać lub być nie do przeskoczenia dla małego biznesu bez siedziby w tym kraju. Na szczęście, jest wielu dostawców hostingu, którzy dysponują centrami danych zlokalizowanych w Azji. Dzięki temu, w wielu przypadkach możemy prowadzić w pełni skuteczną i sprawnie działającą stronę internetową dostępną dla użytkowników z Chin bez dodatkowych pozwoleń.
Źródła
https://www.alibabacloud.com/help/doc-detail/36907.htm
https://medium.com/@Alibaba_Cloud/web-hosting-in-china-what-you-need-to-know-1b050374c61b
Odpowiedz lub skomentuj