Jeżeli chcielibyśmy stworzyć stronę internetową przeznaczoną na rynek Chiński, naturalnym odruchem będzie chęć zainstalowania jej na hostingu, który faktycznie znajduje się w Chinach kontynentalnych. Jest to spora przewaga o czym pisałem szerzej w artykule jak hosting wpływa na SEO. Jak już mieliśmy okazję się przekonać przy rejestracji domeny CN, postawienie strony w Chinach wiąże się z pewnymi dodatkowymi działaniami, o których warto wiedzieć.

Chińska gospodarka rozwija się w niesamowitym tempie i zarówno duże jak i małe firmy coraz częściej myślą o prowadzeniu biznesu czy promowaniu marki w tym miejscu. Od wielu lat, obecność firmy w Internecie jest czymś podstawowym bez czego większość ludzi zajmujących się marketingiem nie wyobraża sobie promowania firmy i produktów. Większość dużych marek od dawna ma chińskie wersje językowe stron lub posiada oddzielne strony dostosowane dla klientów z Państwa Środka.

Rejestracja ICP

Przed zainstalowaniem dowolnej strony internetowej w Chinach przedsiębiorstwa muszą najpierw złożyć wniosek o rejestrację dostawcy treści internetowych (ICP ang. Internet Content Provider). Rejestracją ICP zarządza MIIT (ang. Ministry of Industry and Information Technology) 中华人民共和国工业和信息化部 czyli Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chińskiej Republiki Ludowej – taki odpowiednik naszego Ministerstwa Cyfryzacji.

Posiadanie numeru ICP jest egzekwowane na poziomie hostingu – tzn. bez własnego ICP żadna firma zajmująca się hostingiem w Chinach nie może nam uruchomić strony – nie ważne czy jest to sklep, strona firmowa czy osobisty blog. Dodatkowo, każda uruchomiona strona musi wyświetlać ten numer w stopce strony.

Numer ICP w stopce strony na przykładzie louisvuitton.cn

Numer rejestracyjny zawiera jeden znak wskazujący na Chińską prowincję, w której wydano licencję, kategorię rejestracji ICP oraz numer. Istnieją trzy główne kategorie rejestracji ICP:

  • ICP Filing,
  • ICP Commercial License,
  • EDI (Electronic Data Interchange)

ICP Filing

ICP Filing, znany w języku chińskim jako Bei’An, to pierwszy / podstawowy poziom rejestracji ICP. Licencja ta umożliwia posiadaczowi strony zainstalowanej na hostingu w Chinach kontynentalnych rozpowszechniać informacje. Przykładem może być strona firmowa z materiałami marketingowymi lub strona prywatna na której nie dochodzi do sprzedaży z bramkami płatności.

Licencja Komercyjna ICP

Więcej możliwości daje licencja komercyjna ICP Zheng. Pozwala sprzedawać towary i umożliwić elektroniczną płatność za pomocą bramki płatności (AliPay lub PayPal). Aby otrzymać komercyjną wersję ICP, najpierw trzeba złożyć wniosek o ICP Filing. Aby móc zarejestrować komercyjną wersję ICP trzeba mieć zarejestrowaną firmę w Chinach.

Licencja EDI

W ramach ciekawostki jeszcze wspomnę, że jest licencja EDI. Jest przeznaczona dla witryn na których wielu sprzedawców oferuje swoje usługi (np. portal aukcyjny, platforma e-commerce) a także dla branż szybko rozwijających się i stosunkowo trudnych do uregulowania np. pożyczki peer-to-peer, fintech. Firma jest oceniana pod kątem możliwości prowadzenia tego typu biznesu.

Niektóre branże np. związane z portalami informacyjnymi, edukacją, zdrowiem, kulturą i telewizją, usługami finansowymi potrzebują dodatkowych zgód odpowiednich agencji rządowych przed złożeniem wniosku o rejestrację ICP.

Wysyłanie wniosku o wydanie ICP jest dość złożonym procesem. Firmy zajmujące się hostingiem w Chinach pomagają lub doradzają klientom w tej kwestii.

Hosting strony w Chinach bez ICP

Z tego wszystkiego wynika, że aby móc bez problemu prowadzić stronę serwowaną w Chinach kontynentalnych trzeba mieć zarejestrowaną firmę w Chinach lub ubiegać się o podstawowe ICP jako obywatel. Czy istnieje jakiś kompromis?

Aby zapewnić szybkie działanie strony w Chinach nie trzeba akurat w tym miejscu umieszczać naszej strony. Tak jak wiele polskich stron jest serwowana we Frankfurcie lub Paryżu, w przypadku chińskiej strony też możemy wykorzystać lokalizacje pobliskie Chińskiej Republice Ludowej.

Zdecydowana większość firm, która posiada swoje strony internetowe przeznaczone dla użytkowników z Chin, korzysta z hostingu, który dysponuje centrum danych znajdującym się w Hongkongu lub Singapurze. To pozwala bez rejestrowania ICP zaprezentować swoją ofertę oraz rozwijać wizerunek marki w tym rejonie świata. Nasza stroną będzie bez problemu dostępna w Chinach pod warunkiem, że nie będziemy łamać prawa tego kraju. W przypadku naruszeń, nasza strona może być zbanowana i zablokowana przez Wielki Firewall Chiński (ang. Great Firewall).

Czym jest Wielki Firewall Chiński?

Tak samo jak Wielki Mur skutecznie chronił Chiny przed atakami najeźdźców, tak teraz Internet w Chinach jest otoczony przez szereg rozwiązań administracyjnych i technologicznych zaliczanych do Projektu Złotej Tarczy. Niektóre strony takie jak Google, Facebook, Twitter czy Wikipedia nie są dostępne w Chińskim Internecie. Technicznie, istnieją sposoby na ominięcie tej blokady ale to temat na osobny artykuł.

Wielki Mur Chiński (chiń. upr. 长城)

Na stronie https://www.comparitech.com/privacy-security-tools/blockedinchina/ można sprawdzić czy nasza strona jest dostępna w Chinach czy została zablokowana.

Testowanie dostępności strony w Chinach

Jeżeli nie prowadzimy serwisu informacyjnego lub nie dotykamy kontrowersyjnych tematów, z naszą stroną wszystko będzie w porządku – będzie działać na równi z Chińskimi stronami. W Polsce i na tzw. zachodzie też istnieje cenzura Internetu ale na całkiem innych zasadach. Jest ona ukryta w regulaminach dostawców hostingu i platform społecznościowych. W naszym „wolnym internecie” też się blokuje strony tyle, że w innym trybie i na podstawie innych idei.

Popularne platformy z centrum danych w Azji

Większość największych dostawców hostingu i rozwiązań Chmurowych umożliwia uruchomienie strony w azjatyckich centrach danych:

  • Amazon Web Services,
  • Google Cloud,
  • Microsoft Azure,
  • Alibaba Cloud

Ten ostatni oferuje wsparcie w przypadku chęci rejestracji numeru ICP.

Podsumowanie

Uruchomienie strony bezpośrednio w Chinach wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu procedur, które mogą zniechęcać lub być nie do przeskoczenia dla małego biznesu bez siedziby w tym kraju. Na szczęście, jest wielu dostawców hostingu, którzy dysponują centrami danych zlokalizowanych w Azji. Dzięki temu, w wielu przypadkach możemy prowadzić w pełni skuteczną i sprawnie działającą stronę internetową dostępną dla użytkowników z Chin bez dodatkowych pozwoleń.

Źródła

https://www.alibabacloud.com/help/doc-detail/36907.htm

https://medium.com/@Alibaba_Cloud/web-hosting-in-china-what-you-need-to-know-1b050374c61b

Oceń artykuł na temat: Hosting strony internetowej w Chinach
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 10