Obecnie mamy bardzo wiele dostawców usług hostingowych na rynku. Jest segment klientów, dla których niestety najczęściej liczy się tylko cena. Warto się zastanowić czy aby na pewno wybór najtańszej oferty wyjdzie nam na dobre. W tym artykule podpowiadam jak skutecznie wybrać hosting, który będzie dobrze służył naszemu przedsięwzięciu.
Na hosting za 100 zł na rok mogą pozwolić sobie praktycznie wszyscy, nawet pasjonaci, którzy nie czerpią zysków z utrzymywania strony www. Pakiet hostingu wirtualnego z domeną u najpopularniejszych dostawców hostingu to już wydatek rzędu 250 – 500 zł a nawet więcej. Skąd bierze się taka rozbieżność?
Jak to przy cenach zwykle bywa, w grę wchodzą ogólna jakość i pewne marketingowe zabiegi. Usługa o wyższej cenie będzie bardziej stabilna i będzie miała bogatszy pakiet usług dodatkowych, a wiec takich za które nie płacimy chcąc z nich skorzystać. Tańszy hosting to zwykle ograniczenia i możliwość już płatnych upgrade’ów. Z drugiej strony nie warto płacić za rzeczy, których nigdy nie wykorzystamy np. kreatory stron www i generatory jakichś fotogalerii. Czytaj więcej: gdzie zarejestrować domenę?
Faktyczną jakość i stabilność serwera określa zainstalowane oprogramowanie i uptime. Jest to czas nieprzerwanej pracy serwera wyrażany w procentach w odniesieniu do np. okresu jednego roku. Tutaj wiarygodnym źródłem informacji będą raczej fora internetowe bo i tak niemal każdy dostawca deklaruje uptime na poziomie 100% a w praktyce wygląda to zupełnie inaczej.
Druga sprawa to szybkość działania. Wydajność pod tym kątem jest gwarantem dobrego user experience a także wysokich pozycji w wyszukiwarce. Temat szeroko omawiany w artykule: Przyspieszanie ładowania stron internetowych. Rozwój technologii mobilnych oraz takich rozwiązań jak PageSpeed Insights, Web Vitals, CrUX tylko potwierdza tę tezę.
Apache czy nginx?
Najważniejszą sprawą przy wybieraniu hostingu jest wybór odpowiedniego serwera HTTP. Serwer HTTP to oprogramowanie, które odpowiada za odpowiadanie na żądania użytkowników – czyli najważniejszą – rdzenną funkcjonalność serwera.
Najpopularniejszym oprogramowaniem jest Apache i nginx. Pozycjami poniżej lepiej już nie zaprzątać sobie głowy jeżeli nie tworzymy aplikacji dedykowanych:

Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/web_server
Dlaczego warto wybrać popularne rozwiązania Apache lub nginx? Popularne CMSy są pisane pod te dwa systemy i wybierając te serwery nie narażamy się na problemy związane z kompatybilnością i przyszłymi aktualizacjami. Nie będziemy mieli też problemów ze znalezieniem firmy, która będzie dla nas świadczyć usługi.
Uwaga: część najtańszych dostawców w Polsce używa serwerów openLiteSpeed, LiteSpeed oraz IdeaWebServer.
Hosting współdzielony
W przypadku małych aplikacji oraz wszelkich stron WWW popularnym rozwiązaniem jest hosting wirtualny. W przypadku tego rozwiązania mamy dostęp do konta FTP (dzięki któremu przesyłamy pliki na serwer), gotowych baz danych oraz do panelu zarządzania najważniejszymi opcjami hostingu oraz przypisanymi do niego domen internetowych. Tego typu rozwiązanie pozwala na wykorzystanie typowych funkcji serwera WWW bez konieczności jego tworzenia, konfigurowania i zabezpieczania – te zadania są w gestii firmy, która udostępnia hosting. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo niski koszt – odnowienie usługi hostingu trwającej jeden rok to koszt od ok. 300,00 zł netto. Niestety wadą korzystania z takiej usługi jest brak dostępu do systemu operacyjnego w tym brak możliwości konfiguracyjnych takich elementów jak: zmienne środowiskowe, dodatkowe rozszerzenia interpreterów języków internetowych, limity wielkości i przydzielania poszczególnych zasobów do poszczególnych procesów. Wiele opcji jest wyłączonych a na usługę jest nałożonych wiele limitów w celach bezpieczeństwa oraz polityki uczciwego użytkowania zasobów serwera. Jest to związane z tym, że jeden fizyczny serwer obsługuje wiele różnych klientów hostingu i jego zasoby są współdzielone pomiędzy jego użytkownikami.
Przy wyborze hostingu współdzielonego warto upewnić się, że oferta posiada w standardzie:
- serwer Apache lub nginx – czyli jedno z dwóch najpopularniejszych serwerów HTTP dzięki czemu CMSy i przyszłe aktualizacje będą z tym hostingiem kompatybilne,
- nielimitowany transfer – pozwoli na bezstresowy rozwój naszych projektów internetowych. Mimo, że to już praktycznie standard, czasem zdarzy mi się spotkać tego typu usługi. Oferty ograniczające transfer radzę omijać szerokim łukiem.
- kopie zapasowe – możliwość przywracania danych. Warto mieć pewność, że zmiany zawsze będzie można przywrócić bez zbędnego ściągania i zapisywania plików w folderach.
- statystyki – podgląd odwiedzin i popularności każdej z podstron. Popularne skrypty analityczne działają tylko wówczas, kiedy przeglądarka wykonuje JS a użytkownik nie ma żadnych wtyczek do jej blokowania. Statystyki po stronie serwera pokazują prawdziwą ilość wizyt i odsłon oraz są przydatne do różnego rodzaju diagnostyki
- webmail – poczta dostępna z poziomu przeglądarki. Większość osób korzysta z poczty e-mail tylko w ten sposób.
- geolokalizacja – możliwość wyboru IP serwera. W przypadku stron wielojęzycznych, możemy przydzielić adres z danego kraju dla każdej wersji, aby strona była widoczna w wyszukiwarkach i szybciej się ładowała dla klientów z zagranicy.
- skrypty e-mail – niby szczegół, ale warto nie utrudniać sobie życia i mieć łatwy dostęp do tej usługi. Umożliwia wysyłanie formularzy i wiadomości e-maili prosto ze strony internetowej. Czytaj więcej o funkcji mail() w PHP.
- manager FTP – rzadko się z tego korzysta ale nie ma nic lepszego chcąc umieścić w pośpiechu jakiś plik na serwerze nie mając dostępu do klienta FTP.
- dostęp do pliku .htaccess – umożliwia zarządzanie dostępem do wybranych lokalizacji i tworzenie przekierowań. Wierzcie mi na słowo, że są hostingi, które uniemożliwiają edycję tego pliku.
- multi FTP – fajna funkcja dla twórców stron internetowych umożliwiająca tworzenie własnych kont FTP dla poszczególnych folderów. Przyda się w momencie współdzielenia serwera lub chęci świadczenia własnych usług hostingowych.
- certyfikat SSL – nie dość, że chroni przed atakami to jeszcze zwiększa pozycję w wyszukiwarkach. Czytaj więcej o wadach i zaletach certyfikatów SSL.
- skalowalność – czy twój dostawca pozwoli ci w łatwy sposób migrować na wyższe bądź niższe pakiety w zależności od twoich potrzeb? Czy zastosowana wówczas polityka cenowa jest uczciwa? Warto sprawdzić czy przy rozwoju Twojej strony otrzymasz tego typu wsparcie.
- mocny procesor – to on odpowiada za sprawność działania hostingu w warunkach obciążenia skryptami, co często ma miejsce na stronach z bogatym CMS i sklepach internetowych – czytaj więcej na ten temat we wpisie jak procesor wpływa na hosting stron internetowych.
- dostęp do SSH (dla zaawansowanych) – pozwala na zdalne zarządzanie stroną www. Jego wartość poznamy przy instalacji CMSów i tym podobnych aplikacji. Za jego pomocą możemy np. wypakować paczki .zip zapisane na serwerze.
- harmonogramowanie zadań CRON (dla zaawansowanych) – funkcja ta umożliwia harmonogramowanie wykonywania skryptów np. wysyłanie raportu z podsumowaniem na koniec dnia lub automatyzacja prac konserwacyjnych.
- Bazy MySQL wysokiej jakości – bazy danych posiadają takie parametry jak RAM i ilość jednoczesnych połączeń. Powinny one być jak najwyższe. Strona ze średnim ruchem musi dysponować bazą, która obsłuży jednocześnie co najmniej 100 połączeń. Warto na to zwrócić szczególną uwagę ponieważ wielu dostawców informuje o tym drobnym druczkiem na n-tej stronie specyfikacji hostingu a parametr ten często jest dużo niższy.
- HTTP/2 – nowy protokół komunikacji pozwala na szybszą komunikację i znaczne zwiększenie wydajności stron internetowych. Czytaj więcej o protokole HTTP/2.
- Opcja Boost/Burst – w przypadku hostingu współdzielonego warto mieć mały margines do rozwoju. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na zasoby niektórzy dostawcy umożliwiają chwilowe zwiększenie zasobów lub płatną migrację na wyższą opcję na krótszy czas.
Hosting VPS
Dużo więcej możliwości oferuje dzierżawa serwera VPS. Serwer VPS jest wirtualną maszyną, która też jest zainstalowana razem z wieloma innymi instancjami na jednym fizycznym serwerze. W tym modelu klient ma przydzielone konkretne zasoby serwera i możliwość wyboru systemu operacyjnego jaki ma być zainstalowany na wirtualnej maszynie. Po instalacji otrzymuje się prawa administratora i za pomocą protokołu SSH można dowolnie konfigurować systemu operacyjny serwera i wykorzystywać go w dowolny sposób. Rozwiązanie to łączy stosunkowo niską cenę z możliwością zmiany zaawansowanych ustawień serwera i rozwijania własnych rozwiązań hostingowych. Kosz rocznej dzierżawy serwera VPS to kwota ok. 120,00 zł netto.
W przypadku hostingu VPS podejście przy zakupie powinno być nieco inne. Jeżeli interesujesz się VPSem, wiesz czego szukać a jeżeli nie, zwróć uwagę na parametry i takie opcje jak:
- pamięć RAM,
- przepustowość i limit transferu
- ilość i częstotliwość taktowania rdzeni,
- automatyczne snapshoty,
- monitorowanie SLA,
- szeroki wybór systemów operacyjnych w instalatorze,
- możliwość opłacania usługi w wygodnych okresach,
- możliwość dokupienia dodatkowych dysków (dla zaawansowanych),
- dodatkowe adresy IP (dla zaawansowanych),
- dodatkowa oferta usług dodatkowych (dla zaawnasowanych) (np. zarządzalne bazy danych, CDN, serwery pamięci podręcznej),
Serwer dedykowany
W celu utrzymania zaawansowanych aplikacji wymagających większej wydajności i największych możliwości konfiguracyjnych wykorzystuje się serwery dedykowane. Serwer dedykowany to fizyczna maszyna, której utrzymaniem zajmuje się usługodawca. Po uruchomieniu i instalacji systemu operacyjnego klient ma prawa administratora i za pomocą SSH można konfigurować serwer i w całości wykorzystywać jego podzespoły. Roczny koszt dzierżawy najtańszych konfiguracji to ok. 3 000,00 zł netto.
Hosting Cloud, co to znaczy?
Hosting Cloud to określenie charakterystycznego typu infrastruktury. Z perspektywy użytkownika mogą to usługi praktycznie nie różniące się od hostingu wirtualnego a serwerów VPS. Zakładając, że faktycznie korzystamy z chmury, korzyścią dla nas jest większa dostępność i niezawodność usług z jakich korzystamy a także możliwość migracji na usługi o wyższych bądź niższych parametrach.
Regulamin usług hostingowych
W przypadku usług hostingowych (niezależnie od ich rodzaju) często pomijaną kwestią jest regulamin i inne ograniczenia nakładane na klientów. Czy dostawca zabrania umieszczania pornografii? Czy dostawca ma jakieś inne dziwne przepisy dotyczące treści?
Po drugie: czy komunikacja z innymi centrami danych przebiega bez zastrzeżeń? Jeżeli planujesz połączyć swój hosting z innymi usługami od innego dostawcy wykup usługę na jeden miesiąc i dokonaj odpowiednich testów. Sprawdź czy dostawca oferuje darmowy test usługi. Po zakupie sprawdź czy adres IP nie widnieje w RBL.
Cenniki
Częstą techniką sprzedaży usług odnawialnych, która według mnie graniczy z wprowadzaniem w błąd jest oferowanie niskiej ceny za usługę w pierwszym roku a podniesienie kosztu odnowienia. Zmiana serwera to tylko dodatkowa praca, już nie wspominam o chwilowym wyłączeniu serwisu. Nie dajmy się nabrać na tego typu „okazje”.
Lista usługodawców hostingu, których warto wziąć pod uwagę:
Google Cloud – Firmy przedstawiać nie trzeba. Google Cloud świadczy obecnie najwyższą jakość chmurowego hostingu na świecie. Jedynym minusem może być nieco wyższa cena od konkurujących rozwiązań. Zobacz na czym polega hosting stron i aplikacji w Google Cloud.
Amazon AWS – W pełni zautomatyzowana platforma hostingowa oferująca zaawansowane rozwiązania między innymi ElastiCache, chmurowe rozwiązania typu storage S3, skalowalne bazy danych RDS, innowacyjne rozwiązania Faas. Wszystko sprzedawane w uczciwym choć nie najtańszym modelu Iaas. Na ten moment niestety brak centrum danych w Polsce.
OVH – Uczciwa polityka cenowa, bardzo bogata oferta, która zadowoli przeciętnego właściciela strony i zaawansowanego dewelopera. Bardzo dobre ceny w stosunku do jakości. Datacenter w Warszawie. Z wad to niemal brak wsparcia technicznego przy tańszych usługach (długi czas reakcji supportu). Sporadyczne prace serwisowe powodujące niedostępność usług.
nazwa.pl – Solidny i znany w Polsce dostawca domen i usług hostingowych, niestety mało atrakcyjne ceny ale dość dobre i wydajne hostingi wirtualne.
Ostatnia rada – nie korzystaj z mało znanych firm
Nie wybieraj usług hostingu tylko dlatego, że ktoś go chwali na blogu lub oferuje obniżkę 5 czy 10%. Zapytaj swojego znajomego lub kogoś kto zajmuje się stronami internetowymi jakimi dostawcami warto się zainteresować. Takie osoby mają kontakt z wieloma dostawcami i choć nie są wstanie wybrać najlepszych zdecydowanie pomogą ci uniknąć wpadki.
Stworzenie „firmy hostingowej” w czasach przesycenia rynku usługami hostingowymi jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wiele takich usług polega na wykupieniu większego hostingu i dzieleniu ich na kilka mniejszych. Zazwyczaj zarabiamy kilka złotych a usługa jest dużo mniej elastyczna i ryzykowna. Jeżeli chcesz samodzielnie wybrać dostawcę hostingu postaw na sprawdzone marki: Google, Amazon, Microsoft, OVH, ewentualnie nazwa.pl, home.pl.
Wnioski
Nie warto przepłacać za hosting. Obecnie mamy takie rozwiązania i jest tylu usługodawców, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Najważniejsze jest określenie własnych wymogów i chociaż minimalne zorientowanie w cenach. Warto poświęcić trochę czasu na przegląd ofert i sprawdzenie paru rankingów na wiarygodnych portalach (chociaż w czasach kupowania artykułów sponsorowanych coraz trudniej się do nich dostać). Prz porównywaniu cen warto nie przywiązywać uwagi do żadnych cen promocyjnych a do cen odnowienia, bo jak wiadomo te maja przełożenie na realne koszty przy wieloletnim korzystaniu z usługi.
Najważniejszy jest rozsądek, bo pochopna decyzja i skorzystanie z super promocji może przynieść nam sporo szkód. Nie odkryję Ameryki, kiedy powiem, że cena to nie wszystko. Jak powiedział John Ruskin: „Nie ma rzeczy na świecie, której nie można trochę gorzej wykonać i trochę taniej sprzedać, a ludzie którzy patrzą tylko na cenę zawsze będą ofiarami takich poczynań. Reguła gospodarki nie dopuszcza, żeby za małą cenę otrzymać dużą wartość”. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że jest też coś takiego jak efekt Veblena czyli sytuacji gdzie dobry wizerunek danej oferty polega na jej wyższej cenie.
Odpowiedz lub skomentuj