Jak wybrać hosting?

Obecnie mamy bardzo wiele dostawców usług hostingowych na rynku. Dla klientów najczęściej liczy się tylko cena. Warto się zastanowić czy aby na pewno wybór najtańszej oferty wyjdzie nam na dobre.

Na hosting za 50 zł na rok mogą pozwolić sobie praktycznie wszyscy, nawet pasjonaci, którzy nie czerpią zysków z utrzymywania strony www. Pakiet hostingu wirtualnego z domeną u najpopularniejszych dostawców hostingu to już wydatek rzędu 250 – 300 zł. Skąd bierze się taka rozbieżność?

Jak to przy cenach zwykle bywa,  w grę wchodzą ogólna jakość i pewne marketingowe zabiegi. Usługa o wyższej cenie będzie bardziej stabilna i będzie miała bogatszy pakiet usług dodatkowych, a wiec takich za które nie płacimy chcąc z nich skorzystać. Tańszy hosting to zwykle ograniczenia i możliwość już płatnych upgrade’ów. Z drugiej strony nie warto płacić za rzeczy, których nigdy nie wykorzystamy np. kreatory stron www i generatory jakichś fotogalerii.

Faktyczną jakość i stabilność serwera określa uptime. Jest to czas nieprzerwanej pracy serwera wyrażany w procentach w odniesieniu do np. okresu jednego roku. Tutaj wiarygodnym źródłem informacji będą raczej fora internetowe bo i tak niemal każdy dostawca deklaruje uptime na poziomie 100% a w praktyce wygląda to zupełnie inaczej.

Na co zwrócić uwagę?

Przy wyborze usługi hostingowej warto upewnić się, że oferta posiada w standardzie:

  • nielimitowany transfer – pozwoli na bezstresowy rozwój naszych projektów internetowych. Mimo, że to już praktycznie standard, czasem zdarzy mi się spotkać tego typu usługi. Oferty ograniczające transfer radzę omijać szerokim łukiem.
     
  • kopie zapasowe – możliwość przywracania danych. Warto mieć pewność, że zmiany zawsze będzie można przywrócić bez zbędnego ściągania i zapisywania plików w folderach.
     
  • statystyki – podgląd odwiedzin i popularności każdej z podstron. Wygoda polega na tym, że nie musimy instalować zewnętrznych narzędzi i pamiętać o dodawaniu ich przy każdym nowym serwisie.
     
  • webmail – poczta dostępna z poziomu przeglądarki. Większość osób korzysta z poczty e-mail tylko w ten sposób.
     
  • geolokalizacja – możliwość wyboru IP serwera. W przypadku stron wielojęzycznych, możemy przydzielić adres z danego kraju dla każdej wersji, aby strona była widoczna w wyszukiwarkach i szybciej się ładowała dla klientów z zagranicy.
     
  • skrypty e-mail – niby szczegół, ale warto nie utrudniać sobie życia i mieć łatwy dostęp do tej usługi. Umożliwia wysyłanie formularzy i wiadomości e-maili prosto ze strony internetowej.
     
  • dostęp do SSH – pozwala na zdalne zarządzanie stroną www. Jego wartość poznamy przy instalacji CMSów i tym podobnych aplikacji. Za jego pomocą możemy np. wypakować paczki .zip zapisane na serwerze.
     
  • manager FTP – rzadko się z tego korzysta ale nie ma nic lepszego chcąc umieścić w pośpiechu jakiś plik na serwerze nie mając dostępu do klienta FTP.
     
  • dostęp do pliku .htaccess – umożliwia zarządzanie dostępem do wybranych lokalizacji i  tworzenie przekierowań. Wierzcie mi na słowo, że są hostingi, które uniemożliwiają edycję tego pliku.
     
  • multi FTP – fajna funkcja dla twórców stron internetowych umożliwiająca tworzenie własnych kont FTP dla poszczególnych folderów. Przyda się w momencie współdzielenia serwera lub chęci świadczenia własnych usług hostingowych.
     
  • certyfikat SSL – nie dość, że chroni przed atakami to jeszcze zwiększa pozycję w wyszukiwarkach.
     
  • skalowalność – czy twój dostawca pozwoli ci w łatwy sposób migrować na wyższe bądź niższe pakiety w zależności od twoich potrzeb? Czy zastosowana wówczas polityka cenowa jest uczciwa? Warto sprawdzić czy przy rozwoju Twojej strony otrzymasz tego typu wsparcie.

Częstą techniką sprzedaży usług odnawialnych, która według mnie graniczy z wprowadzaniem w błąd jest oferowanie niskiej ceny za usługę w pierwszym roku a podniesienie kosztu odnowienia. Zmiana serwera to tylko dodatkowa praca, już nie wspominam o chwilowym wyłączeniu serwisu. Nie dajmy się nabrać na tego typu „okazje”.

Wnioski

Nie warto przepłacać za hosting. Obecnie mamy takie rozwiązania i jest tylu usługodawców, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Najważniejsze jest określenie własnych wymogów i chociaż minimalne zorientowanie w cenach. Warto poświęcić trochę czasu na przegląd ofert i sprawdzenie paru rankingów na wiarygodnych portalach.

Najważniejszy jest rozsądek, bo pochopna decyzja i skorzystanie z super promocji może przynieść nam sporo szkód. Nie odkryję Ameryki, kiedy powiem, że cena to nie wszystko. Jak powiedział John Ruskin: „Nie ma rzeczy na świecie, której nie można trochę gorzej wykonać i trochę taniej sprzedać, a ludzie którzy patrzą tylko na cenę zawsze będą ofiarami takich poczynań. Reguła gospodarki nie dopuszcza, żeby za małą cenę otrzymać dużą wartość”.

Zapraszam do współpracy – mogę doradzić przy wyborze hostingu a także zająć się jego konfiguracją. Przy okazji odsyłam do mojej oferty hostingu dla stron i sklepów: Aktualny cennik hostingu możesz sprawdzić na stronie: Cennik stron internetowych.

Jak wybrać hosting?
4.5 (90%) głosów: 4