Web Design Blog / Hosting:

Jak wybrać hosting WWW?

Data publikacji: 15 lutego 2014

Ostatnia aktualizacja: 17 sierpnia 2019

Obecnie mamy bardzo wiele dostawców usług hostingowych na rynku. Jest segment klientów, dla których niestety najczęściej liczy się tylko cena. Warto się zastanowić czy aby na pewno wybór najtańszej oferty wyjdzie nam na dobre. W tym artykule podpowiadam jak skutecznie wybrać hosting, który będzie dobrze służył naszemu przedsięwzięciu.

Na hosting za 50 zł na rok mogą pozwolić sobie praktycznie wszyscy, nawet pasjonaci, którzy nie czerpią zysków z utrzymywania strony www. Pakiet hostingu wirtualnego z domeną u najpopularniejszych dostawców hostingu to już wydatek rzędu 250 – 300 zł. Skąd bierze się taka rozbieżność?

Jak to przy cenach zwykle bywa,  w grę wchodzą ogólna jakość i pewne marketingowe zabiegi. Usługa o wyższej cenie będzie bardziej stabilna i będzie miała bogatszy pakiet usług dodatkowych, a wiec takich za które nie płacimy chcąc z nich skorzystać. Tańszy hosting to zwykle ograniczenia i możliwość już płatnych upgrade’ów. Z drugiej strony nie warto płacić za rzeczy, których nigdy nie wykorzystamy np. kreatory stron www i generatory jakichś fotogalerii. Czytaj więcej: gdzie zarejestrować domenę?

Faktyczną jakość i stabilność serwera określa uptime. Jest to czas nieprzerwanej pracy serwera wyrażany w procentach w odniesieniu do np. okresu jednego roku. Tutaj wiarygodnym źródłem informacji będą raczej fora internetowe bo i tak niemal każdy dostawca deklaruje uptime na poziomie 100% a w praktyce wygląda to zupełnie inaczej.

Druga sprawa to szybkość działania. Wydajność pod tym kątem jest gwarantem wysokich pozycji w wyszukiwarce a także wysokiej konwersji i zaangażowania użytkowników na stronie internetowej, bowiem strony takie zachęcają do interakcji (User Experience). Temat szeroko omawiany w artykule: Przyspieszanie ładowania stron internetowych. A rozwój technologii mobilnych oraz takich rozwiązań jak technologia AMP czy CDN tylko potwierdza tę tezę.

Hosting współdzielony

Przy wyborze hostingu współdzielonego warto upewnić się, że oferta posiada w standardzie:

  • nielimitowany transfer – pozwoli na bezstresowy rozwój naszych projektów internetowych. Mimo, że to już praktycznie standard, czasem zdarzy mi się spotkać tego typu usługi. Oferty ograniczające transfer radzę omijać szerokim łukiem.
  • kopie zapasowe – możliwość przywracania danych. Warto mieć pewność, że zmiany zawsze będzie można przywrócić bez zbędnego ściągania i zapisywania plików w folderach.
  • statystyki – podgląd odwiedzin i popularności każdej z podstron. Wygoda polega na tym, że nie musimy instalować zewnętrznych narzędzi i pamiętać o dodawaniu ich przy każdym nowym serwisie. Możemy te dane wykorzystywać tak jak te: Statystyki internetu w Polsce.
  • webmail – poczta dostępna z poziomu przeglądarki. Większość osób korzysta z poczty e-mail tylko w ten sposób.
  • geolokalizacja – możliwość wyboru IP serwera. W przypadku stron wielojęzycznych, możemy przydzielić adres z danego kraju dla każdej wersji, aby strona była widoczna w wyszukiwarkach i szybciej się ładowała dla klientów z zagranicy.
  • skrypty e-mail – niby szczegół, ale warto nie utrudniać sobie życia i mieć łatwy dostęp do tej usługi. Umożliwia wysyłanie formularzy i wiadomości e-maili prosto ze strony internetowej.
  • dostęp do SSH – pozwala na zdalne zarządzanie stroną www. Jego wartość poznamy przy instalacji CMSów i tym podobnych aplikacji. Za jego pomocą możemy np. wypakować paczki .zip zapisane na serwerze.
  • manager FTP – rzadko się z tego korzysta ale nie ma nic lepszego chcąc umieścić w pośpiechu jakiś plik na serwerze nie mając dostępu do klienta FTP.
  • dostęp do pliku .htaccess – umożliwia zarządzanie dostępem do wybranych lokalizacji i  tworzenie przekierowań. Wierzcie mi na słowo, że są hostingi, które uniemożliwiają edycję tego pliku.
  • multi FTP – fajna funkcja dla twórców stron internetowych umożliwiająca tworzenie własnych kont FTP dla poszczególnych folderów. Przyda się w momencie współdzielenia serwera lub chęci świadczenia własnych usług hostingowych.
  • certyfikat SSL – nie dość, że chroni przed atakami to jeszcze zwiększa pozycję w wyszukiwarkach. Czytaj więcej o wadach i zaletach certyfikatów SSL.
  • skalowalność – czy twój dostawca pozwoli ci w łatwy sposób migrować na wyższe bądź niższe pakiety w zależności od twoich potrzeb? Czy zastosowana wówczas polityka cenowa jest uczciwa? Warto sprawdzić czy przy rozwoju Twojej strony otrzymasz tego typu wsparcie.
  • harmonogramowanie zadań CRON – funkcja ta umożliwia harmonogramowanie wykonywania skryptów np. wysyłanie raportu z podsumowaniem na koniec dnia lub automatyzacja prac konserwacyjnych.
  • CDN – czyli rozproszony system dostarczania treści, którego działanie polega na replikacji danych umieszczonych na serwerze po wielu węzłach infrastruktury usługodawcy hostingowego (w różnych krajach a nawet kontynentach) podwyższa przez to dostępność naszych danych poprzez skrócenie czasu na odpowiedź serwera (z powodów lokalizacyjnych) oraz uodparnia na chwilowe spadki wydajności (np. zwiększony ruch). Czytaj więcej o tym jak działa i jakie zalety ma CDN.
  • Bazy MySQL wysokiej jakości – tylko bazy, które obsługują co najmniej 100 połączeń jednocześnie są wstanie „udźwignąć” portale społecznościowe i często odwiedzane witryny. Warto na to zwrócić szczególną uwagę ponieważ wielu dostawców informuje o tym drobnym druczkiem na n-tej stronie specyfikacji hostingu.
  • HTTP/2 – nowy protokół komunikacji pozwala na szybszą komunikację i znaczne zwiększenie wydajności stron internetowych. Czytaj więcej o protokole HTTP/2.
  • Opcja Boost/Burst – w przypadku hostingu współdzielonego warto mieć mały margines do rozwoju. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na zasoby niektórzy dostawcy umożliwiają chwilowe zwiększenie zasobów lub płatną migrację na wyższą opcję na krótszy czas.

Hosting VPS

W przypadku hostingu VPS podejście przy zakupie powinno być nieco inne. Zwróć uwagę na parametry i takie opcje jak:

  • pamięć RAM,
  • ilość i częstotliwość taktowania rdzeni,
  • dodatkowe adresy IP,
  • możliwość dokupienia dodatkowych dysków,
  • automatyczne snapshoty,
  • monitorowanie SLA,
  • szeroki wybór systemów operacyjnych w instalatorze,
  • możliwość opłacania usługi w wygodnych okresach,
  • dodatkowa oferta usług dodatkowych (np. zarządzalne bazy danych),
  • przepustowość i limit transferu

W serwerach VPS za wymienione punkty przy hostingu współdzielonym jesteśmy odpowiedzialni sami – wymagana jest podstawowa znajomość administracji serwerami WWW.

Regulamin usług hostingowych

W przypadku usług hostingowych (niezależnie od ich rodzaju) często pomijaną kwestią jest regulamin i inne ograniczenia nakładane na klientów. Czy dostawca zabrania umieszczania pornografii? Czy dostawca ma jakieś inne dziwne przepisy dotyczące treści?

Po drugie: czy komunikacja z innymi centrami danych przebiega bez zastrzeżeń? Jeżeli planujesz połączyć swój hosting z innymi usługami od innego dostawcy wykup usługę na jeden miesiąc i dokonaj odpowiednich testów. Sprawdź czy dostawca oferuje darmowy test usługi. Po zakupie sprawdź czy adres IP nie widnieje w RBL.

Cenniki

Częstą techniką sprzedaży usług odnawialnych, która według mnie graniczy z wprowadzaniem w błąd jest oferowanie niskiej ceny za usługę w pierwszym roku a podniesienie kosztu odnowienia. Zmiana serwera to tylko dodatkowa praca, już nie wspominam o chwilowym wyłączeniu serwisu. Nie dajmy się nabrać na tego typu „okazje”.

Lista usługodawców hostingu, których z jakichś powodów szanuję:

Amazon AWS W pełni zautomatyzowana platforma hostingowa oferująca zaawansowane rozwiązania między innymi ElastiCache, chmurowe rozwiązania typu storage S3, skalowalne bazy danych RDS, innowacyjne rozwiązania Faas. Wszystko sprzedawane w uczciwym choć nie najtańszym modelu Iaas. Na ten moment niestety brak centrum danych w Polsce.
OVH Uczciwa polityka cenowa, bardzo bogata oferta, która zadowoli przeciętnego właściciela strony i zaawansowanego dewelopera. Bardzo dobre ceny w stosunku do jakości. Datacenter w Warszawie. Z wad to niemal brak wsparcia technicznego przy tańszych usługach (długi czas reakcji supportu). Sporadyczne prace serwisowe powodujące niedostępność usług.
home.pl Wsparcie telefoniczne i przyjazność dla przeciętnego właściciela hostingu. Dedykowane IP nawet w najtańszych ofertach. Stosunkowo wysokie ceny i mało rozbudowana oferta. Sporadyczne prace serwisowe powodujące niedostępność usług
nazwa.pl Solidny i znany w Polsce dostawca domen i usług hostingowych, niestety mało atrakcyjne ceny i jak wyżej mało atrakcyjna oferta.

Ostatnia rada – nie korzystaj z mało znanych firm

Stworzenie „firmy hostingowej” w czasach przesycenia rynku usługami hostingowymi jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Wiele takich usług polega na wykupieniu większego hostingu i dzieleniu ich na kilka mniejszych. Zazwyczaj zarabiamy kilka złotych a usługa jest dużo mniej elastyczna i ryzykowna. Lepiej postawić na firmy, które są znane i cenione w branży lub po prostu zapytać kogoś kto się na tym zna i jednocześnie nie czerpie zysków z polecania tej czy innej firmy.

Wnioski

Nie warto przepłacać za hosting. Obecnie mamy takie rozwiązania i jest tylu usługodawców, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Najważniejsze jest określenie własnych wymogów i chociaż minimalne zorientowanie w cenach. Warto poświęcić trochę czasu na przegląd ofert i sprawdzenie paru rankingów na wiarygodnych portalach (chociaż w czasach kupowania artykułów sponsorowanych coraz trudniej się do nich dostać). Prz porównywaniu cen warto nie przywiązywać uwagi do żadnych cen promocyjnych a do cen odnowienia, bo jak wiadomo te maja przełożenie na realne koszty przy wieloletnim korzystaniu z usługi.

Najważniejszy jest rozsądek, bo pochopna decyzja i skorzystanie z super promocji może przynieść nam sporo szkód. Nie odkryję Ameryki, kiedy powiem, że cena to nie wszystko. Jak powiedział John Ruskin: „Nie ma rzeczy na świecie, której nie można trochę gorzej wykonać i trochę taniej sprzedać, a ludzie którzy patrzą tylko na cenę zawsze będą ofiarami takich poczynań. Reguła gospodarki nie dopuszcza, żeby za małą cenę otrzymać dużą wartość”.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że jest też coś takiego jak efekt Veblena czyli sytuacji gdzie dobry wizerunek danej oferty polega na jej wyższej cenie.

Jak wybrać hosting WWW? Jak wybrać hosting WWW? 4.7 na 5 na podstawie 22 ocen Jak wybrać hosting WWW?


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz